Pagina's

dinsdag 26 november 2013

Links lezen

Wat is links. Links, dat is dat je mensen stelt boven het gewin. Het gewin van Rechts, dwz van enkelen, ten koste van normale salarissen, van vaste banen en van publieke voorzieningen, zoals de zorg en het vervoer. De enkelen idd die vanonder hun bonussen roepen dat wij moeten begrijpen dat het geld op is. Ik zie dan altijd een geldmijn voor me, die bijna leeg is, maar zo werkt het niet, want geld is een afspraak. Dat zou iemand even uit moeten leggen, en daar hebben we Links voor. Helaas, Links ligt in coma, althans dat dacht ik, maar dat is bij nader inzien niet zo, Links is zelfs morsdood, in ieder geval in Nederland.

De PvdA is geen linkse partij, in ieder geval haar treurige aanvoerder Diederik Samsom niet. Ooit hoorde ik Matthijs van Nieuwkerk zeggen dat hij niets met de VARA had. Hij zou met elke omroep in zee gaan waar hij De Wereld Draait Door mocht maken. Met Diederik zal het wel net zoiets zijn, ik weet eigenlijk wel zeker dat hij met elke partij in zee zal gaan waar hij baasje mag zijn.
De SP werkt, zoals ik al eerder op deze blog stelde, samen met de PVV door moties met haar in te dienen, met name op het gebied van de zorg. Ik wil het er niet eens meer over hebben.
Buitenparlementair kan natuurlijk ook. Op Krapuul vond ik aanvankelijk best wel mooie artikelen over de stand van de samenleving. Maar Krapuul is verworden tot een rabiaatlinks riool, met een stukje over een wijkagente als voorlopig dieptepunt, welke wijkagente, naar ik begrijp, als fout heeft dat zij met verzetsstrijdster Truus Menger op de foto ging, iets anders concreets kon ik althans niet vinden, en Truus Menger is van links, blijf af, en voor straf moet de wijkagente alvast antwoorden wat haar gedrag in de derde wereldoorlog zal zijn, die overigens wat Krapuul betreft allang is uitgebroken. Verder wil ik het ook daar niet meer over hebben.

Gezocht: linkse partij, liefst van significante omvang, die theoretisch geschoold is in het onderscheid tussen kapitaal en arbeid, dit onderscheid op betekenisvolle wijze op alle niveaus kan uitdragen, daarbij de kant van de arbeid kiest, ruimte biedt voor discussie, daden niet uit de weg gaat en aldus doende dit land op scherp zet tegen het neoliberalisme. Liefst in internationaal verband, anders schiet het weer niet op.

Ondertussen, in 2013, kan ik dit boekwerkje bij wijze van zelfscholing van harte ter lezing aanbevelen.

Noam Chomsky - Profit over People

Geen opmerkingen:

Een reactie posten