Pagina's

vrijdag 29 mei 2015

Verslag van de cursus Wat is politiek

Dames en heren welkom bij de cursus 'Wat is politiek'. Ik ben blij dat u in groten getale bent komen opdagen. De cursus is op beginnersniveau en we beginnen dus met de definitie van politiek. Deze definitie is als volgt:
Politiek is de wijze waarop in een samenleving de belangentegenstellingen van groepen en individuen tot hun recht komen - meestal op basis van onderhandelingen - op de verschillende bestuurlijke en maatschappelijke niveaus.
*de zaal wordt rumoerig*

Stilte! Graag. Ik begin met een eenvoudige opdracht. Bedenk enkele willekeurige belangentegenstellingen in de maatschappij en schrijf deze op een flap-over. U heeft hiervoor 20 minuten de tijd.
*enkele partijen beginnen enthousiast te schrijven, enkele partijen draaien ongemakkelijk op hun stoel.*

Hangt u de flap-overs maar op, er is volop ruimte op de muren. Dankuwel.

Ik begin met de flap-over van de VVD.
Kapitaal - werknemers
Het kapitaal wil groeien, werknemers willen daar zoveel mogelijk loon uit halen.
Kapitaal - MKB
Kapitaal wil groeien, MKB wil daar zoveel mogelijk leningen uit halen en Joost mag weten of ze het ooit terug kunnen betalen.
Kapitaal - natuur
Kapitaal wil groeien, natuur ook.
Kapitaal - politiek
Kapitaal wil de baas zijn, politiek ook.

Dankuwel, ik zie dat u een duidelijk begrip heeft van het verschijnsel 'belangentegenstelling'.

De flap-over van de PvdA nu.
Ik zie dat de flap-over van de PvdA leeg is.
"Wij doen niet aan belangentegenstellingen. Wij verbinden. Iedereen wil hetzelfde, namelijk gelukkige en actieve burgers. Wij willen iedereen de ruimte geven om dit doel te bereiken. We zijn het allemaal eens!"

Ik kom hier later nog op terug.

De SP.
Ah. Ik zie al meteen dat u het bij wijze van spreken eens bent met de VVD. Dat is heel mooi, het is een basis om politiek mee te bedrijven, en u krijgt straks samen een vervolgopdracht bij de behandeling van de module Strategisch handelen en conflicthantering.

*De PvdA steekt zijn vinger op*
"Wij zien toch een belangentegenstelling. De PvdA wil zoveel mogelijk zetels, de SP ook."

Willen de PvdA en de SP even naar voren komen.
U zegt dat u een belangentegenstelling met de SP hier heeft. De vraag was om een belangentegenstelling in de maatschappij te benoemen. De maatschappij begint hier achter de deur. Verder is wat u heeft mogelijk een meningsverschil, maar daarvoor moet u eerst allebei de module Belangentegenstellingen voltooien. Houd dit even vast.
Nee, PvdA, u hoeft dit niet nog beter uit te leggen. *mompelt 'godsamme'*

D66
Kapitaal - werknemers
Het kapitaal wil groeien, werknemers willen daar zoveel mogelijk loon uit halen, en overigens zien wij voor iedereen veel kansen om geld te verdienen in een vrije markt.
Kapitaal - MKB
Kapitaal wil groeien, MKB wil daar zoveel mogelijk leningen uit halen en Joost mag weten of ze het ooit terug kunnen betalen, en overigens zien wij voor iedereen veel kansen om geld te verdienen in een vrije markt.
Kapitaal - natuur
Kapitaal wil groeien, natuur ook, en overigens zien wij voor iedereen veel kansen om geld te verdienen in een vrije markt.
Kapitaal - politiek
Kapitaal wil de baas zijn, politiek ook, en overigens zien wij voor iedereen veel kansen om geld te verdienen in een vrije markt.

Ah. Ik ben heel benieuwd naar de kansen die u ziet, maar u treedt daarmee buiten het kader van de vraag en we moeten eerst de basis op orde hebben.

de PVV
Burgers willen hier leven in vrede en veiligheid, asielzoekers willen hier leven in vrede en veiligheid.
Burgers willen hier een bestaansminimum, asielzoekers willen hier een bestaansminimum.

PVV, wilt u even naar voren komen.
Ik vroeg om meerdere en tegengestelde belangen in de maatschappij. U krijgt huiswerk van mij. Benoem belangentegenstellingen, maak deze SMART, en betrek hierbij meerdere groepen in de samenleving. Als het helpt mag u het eerst formuleren met gebruikmaking van de termen 'meer' en 'minder'.

GroenLinks
Burgers willen schone lucht, burgers willen in een vieze dieselauto rijden.
Burgers willen schone lucht, burgers willen geen windmolens.

Ah. GroenLinks. U raakt hier een belangrijk politiek beginsel, en dat is dat niet alle burgers hetzelfde willen. Soms wil zelfs één burger niet hetzelfde. Dat is eigenlijk voor gevorderden, maar ik reken het goed. Probeert u wel ook een beetje, in dit stadium, om in grote lijnen te blijven denken.

Afsluiting
Dames en heren. Ik kan niet alle flap-overs bespreken maar ik zie voldoende mogelijkheden om hier vervolgopdrachten mee te formuleren. Dankuwel.
En wil de PvdA even naar voren komen.

Waartoe bent u op aarde PvdA? Kunt u dat formuleren? "Nou gewoon, om mee te besturen, en verantwoordelijkheid te nemen, en Nederland sterker en socialer te maken en dergelijke. Hoezo?"
Ik moet u helaas uitsluiten van deelname PvdA, u voldoet niet aan het noodzakelijke ingangsniveau. Ik raad u aan om deze oefening eerst thuis een aantal malen te doen. Als u wilt kunt u daar ondersteuning bij krijgen en de definitie van politiek kunt u nalezen op Wikipedia. U kunt ook tijdelijk een transitie overwegen naar een buitenparlementaire debatvereniging. Ik wens u het beste.



1 opmerking: