Pagina's

zaterdag 5 oktober 2013

Broodje Paling

Het zal een jaar of tien geleden zijn. Buurman en ik hadden een tweetal musea bezocht in de hoofdstad en op zoek naar een versnapering betraden wij een willekeurig etablissement in de omgeving van de Warmoesstraat.
Op de houten vloer lag zand. Aan de muur hingen opgezette hertenkoppen. Wij bestelden bier bij de barkeeper en zetten onze glazen aan de mond.
Na enige tijd kregen wij gezelschap in de vorm van een dame die de barkeeper amicaal begroette en zich aan de toog posteerde. Legging met tijgerprint en zilverkleurig gesponnen haar. Zij had wat op haar lever en dit is haar verhaal.

"Doe maar een pilsie." Zij klokte het biertje weg en bestelde er nog een. "Ze hebben Arie. Gisteren. Zodoende. Ik zit met Arie op de bank en ik zeg Arie, weet je waar ik zin in heb, ik heb zin in een broodje paling. Dát is waar ik zin in heb. Dus ik zeg Arie doe mijn een broodje paling schat, toe liefie, haal effe een broodje paling voor mijn. Affijn, Arie zegt ik haal een broodje paling voor jou mop, als jij een broodje paling wil dan haalt ome Arie een broodje paling voor jou. Dus Arie gaat een broodje paling halen en ik pak een pilsie. Ik heb dat pilsie allang op en geen Arie te zien. Dus ik denk godsamme waar blijft Arie met me broodje paling en ik loop naar beneden om te kijken waar me broodje paling blijft. Dus ik kom beneden en wat denk je wat? Nou?" Ze wierp woedende blikken naar de barkeeper en de barkeeper zei dat hij het niet zou weten.  De dame vervolgde. "Ik kom beneden en wat zien ik? Ik zie Arie die door drie van die klootzakken in de auto wordt gewerkt dus ik vlieg erop af en ik zeg blijf verdomme van Arie af klootzakken en die juut zegt dame, bemoei u er niet mee, Arie gaat mee naar het bureau want Arie is een beetje brutaal geweest. Ik zeg dat ken wel wezen maar waar is me broodje paling? Dus die juut zegt tegen Arie meneer, heeft u een broodje paling voor de dame? Jawel zegt Arie, en die geeft hem dat zakkie, met dat broodje paling erin, en die juut geeft mij dat zakkie en zegt dame, uw broodje paling, met de complimenten van meneer hier en eet u smakelijk." De dame nam nog een slok en besloot: "Tis wel waardeloos, ik weet niet wanneer die weer thuiskomt ook, maar ik had in ieder geval me broodje paling."

U ziet het, iedereen kan dit. Het is gewoon een kwestie van in de juiste kroeg gaan zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten