Pagina's

vrijdag 18 oktober 2013

Horen, zien en zwijgen: SP kijkt de andere kant op

Bijna mijn hele volwassen leven, en dat is meer dan 30 jaar, stemde ik SP, met een uitstapje van enkele jaren naar de PvdA, inclusief lidmaatschap van die partij. Van de SP werd ik nooit lid, maar de SP voelde als mijn natuurlijke politieke thuis. Iets met eerlijk delen. Actief was ik niet meer, na mijn studententijd: drukdrukdruk, en dingen kwamen op mijn pad. De laatste jaren hebben we internet, en af en toe keek ik op de site van de SP om te kijken of ik er nog altijd goed zat. In ieder geval beter dan elders, was altijd mijn conclusie. De PVV daarentegen was mijn natuurlijke vijand. Iets met uitsluiten. Daar zat in ieder geval een wereld van verschil met 'mijn' SP.

Een aantal weken geleden las ik ergens (het zal wel op zo'n 'extreem-linkse' blog zijn geweest) dat de SP moties indiende met de PVV. Dat geloofde ik natuurlijk niet. Onmogelijk. Een andere wereld. Ik liet het een poosje sudderen, maar het zat mij niet lekker. Ik ging op zoek en ik vond. De haren rezen mij te berge. De eerste motie die ik vond was deze: een motie van Renske Leijten van de SP en Floor Agema van de PVV over het vervoer van gehandicapte sporters. Daarna vind je er meer. Het is al jaren aan de gang. Hier download je bijvoorbeeld de motie Leijten-Agema over het budget voor de WMO uit 2008. Verder vind je her en der moties van de leden Leijten, Agema, Voortman en Dijkstra. Google er maar eens op. Welke Dijkstra het is weet ik niet, maar Voortman kan naar ik aanneem niemand anders zijn dan Linda Voortman van Groen Links. Dat ik ook daar weer verrast over ben, is een understatement.
Tot slot hebben we nog de motie van wantrouwen van de PVV op de eerste dag van de Algemene Beschouwingen, die gesteund werd door SP en Partij voor de Dieren. Daar waren we allemaal bij, neem ik aan. Verbaasd was ik toen al niet meer.

Ik was mij dus te pletter geschrokken. Ik liet het weer een poosje sudderen. Er was de korte oprisping op Twitter, toen een lokaal SP-gemeenteraadslid verkondigde dat samenwerking met de PVV uitgesloten was. Ik meende dit SP-lid te moeten voorlichten dat deze samenwerking reeds in gang was gezet, waarna het heel stil werd.

Gisteren kwam er een RT voorbij door een ander lokaal SP-gemeenteraadslid. Van Paul Ulenbelt. Iemand die ik graag eens een poosje gevolgd had, maar sinds mij de schellen van de ogen zijn gevallen volg ik geen landelijke SP-ers meer. Wel wilde ik nu eens hom of kuit. Na zoveel jaar behoorlijk trouw stemgedrag mag ik toch wel weten of ik mij zo vergist heb. Ik benaderde Renske Leijten op Twitter.

De verklaring van Renske Leijten was: "ook wel eens met VVD. Als je eens bent op 1 ding, betekent dat niet met alles". Verderop vroeg zij mij "dus aangenomen voorstellen van sp (door oa steun pvv) deugen ook niet meer?" Hierop verklaarde ik "Daar gaat het dus niet om. Gaat om niet ten koste van alles. Om trouw aan je basisprincipes. Maar die zijn er blijkbaar niet." Hierna ontaardde de discussie in een (overigens beschaafd) twistgesprek omdat ik dat samenwerken vind en Renske het flauwekul vindt en mij meedeelt "ik weet niet wie je informeert maar je wordt verkeerd geïnformeerd". Renske ziet geen verschil tussen samenwerken met de PVV en samenwerken met andere partijen, verder heeft zij kennelijk een andere definitie van samenwerken, en we zijn en blijven het geheel oneens.

Een soortgelijke discussie met Paul Ulenbelt. Een soortgelijke reactie: "Er zijn veel verschillen. Tussen alle partijen. Waarover je eens bent kun je samen optrekken. Maakt verschillen niet minder." Ook hier krijg ik niet echt uitgelegd wat mij beweegt om te stellen "Met een discriminerende fascistische partij werk je niet samen, PUNT (...)".Wel ontstaat hier meer dialoog: Paul Ulenbelt meldt "in de TK steunt PVV ook onze voorstellen als ze het er mee eens zijn. Wat moeten wij dan doen volgens jou?" waarop mijn antwoord is "Voor kennisgeving aannemen en negeren." Godzijdank hier geen pinnig verdringingsgedrag.
Enfin als u zin hebt leest u de discussie nog maar eens na, het speelde zich af aan het einde van de avond, en Paul Ulenbelt en Renske Leijten weet u ongetwijfeld te vinden.

Ik heb de dame en de heer bedankt voor de discussie, waarin ik overigens van een aantal zijden werd bijgevallen, waarvoor dank, en geconcludeerd dat ik nu in ieder geval wist waar ik aan toe was. Het is duidelijk. De PVV is een hele normale partij, voor wat hoort wat, stellingname tegen discriminerende uitingen is er niet bij, een basisniveau bij de samenwerkende partij is niet aan de orde, en zo vaart men in links Den Haag voort onder de glazen stolp met een blinddoek voor.

Mijn teleurstelling is immens. Ik heb links, of wat daar voor door moet gaan, vertrouwd. Niet alleen op het gebied van sociaal-economische vraagstukken, maar ook, ik mag wel zeggen zéker, op het gebied van alles wat wij terugvinden in artikel 1 van onze Grondwet:

Artikel 1 van de Grondwet

Artikel 1 Grondwet biedt een belangrijke basis voor de bestrijding van discriminatie. In dit artikel staat namelijk het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod geformuleerd. Het artikel geeft aan dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden (gelijkheidsbeginsel) en dat discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook niet is toegestaan (discriminatieverbod). Het gelijkheidsbeginsel en het verbod van discriminatie zijn een van de meest fundamentele beginselen van onze rechtsorde.1 In het hierna volgende stuk zal uiteengezet worden wat de betekenis is van artikel 1 Grondwet. Voorts zal worden uiteengezet wie een beroep kan doen op dit artikel en op welke wijze dit kan gebeuren.
Ik dacht bovendien dat mijn vertrouwen in de SP gerechtvaardigd was op grond van haar standpunt over discriminatie: Discriminatie is de bijl aan de wortel van de samenleving. En ik denk nog steeds dat ik dat vertrouwen mag hebben. De samenwerking met de PVV is in mijn ogen dan ook niets minder dan een wanprestatie. Als ik lid was zou ik mijn geld terugeisen. Op grond van haar standpunt over discriminatie mag ik van de SP niet alleen verwachten dat zij op geen enkele wijze samenwerkt met de PVV, maar dat zij zelfs krachtig stelling neemt tegen discriminerende uitingen. Ik geloof niet dat het mij gelukt is om dit naar binnen te kruien. Muziek, dan maar.



Bots - Wie zwijgt stemt toe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten